KLEURRIJK OEZBEKISTAN, CRASHDIEET EN IKEA - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu KLEURRIJK OEZBEKISTAN, CRASHDIEET EN IKEA - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

KLEURRIJK OEZBEKISTAN, CRASHDIEET EN IKEA

Door: Twan en Carolien

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

12 Juli 2012 | Oezbekistan, Samarkand

Over het algemeen kun je zeggen dat Oezbekistan aardig ontwikkeld is. Echte armoe kom je in de steden niet of nauwelijks tegen. Wil echter niet zeggen dat de contrasten soms erg groot zijn. Dat zie je met name bij de vrouwen. Zo is er de huidige generatie die bijna volgens westerse mode zijn gekleed maar daarnaast nog erg veel vrouwen die traditioneel gekleed gaan in hun kleurrijke jurken en hoofddoeken. En niet te vergeten met gouden tanden. Westerse toeristen -zoals wij- zijn voor een aantal nog steeds een bezienswaardigheid.
Waar wij ook ter wereld heen gaan we bezoeken altijd de lokale bazaars (markten). Daar ontmoet je de kleurrijke mensen en leer je het normale leven kennen. In Bukhara zagen we in de buurt van de markt een zeg maar “lokale” Ikea. Vooral hun manier van meubels transporteren is hilarisch (zie foto).
We verlaten Bukhara en reizen richting Samarkand. Dit doen we met een lange autotocht door de steppes van Oezbekistan. Tussendoor overnachten we in een Yurt (tent). De temperaturen in deze steppes zijn voor Nederlandse begrippen, met 45-50 graden Celsius, absurd hoog. De rest van de middag houden we het voor gezien en zoeken met moeite het koelste plekje van het kamp op.
Oezbekistan behoorde tot 1991 tot de Sovjet Unie. Dat zie je en dat merk je. Als de mannen ons vragen waar we vandaan komen en wij in koor roepen “Gollandia” dan is vooral voor de oudere generatie het EK van 88 onvergetelijk. Nog altijd roepen ze ‘Gullit, Gullit’!!! Voor hen was het immers Gullit die de Russen (finale EK88) overwon.
Ondanks dat het eten over het algemeen goed is (zie foto) - veel groentes, aubergines, tomaten, leuke soepjes etc. - kun je ook wel eens iets verkeerds treffen. Dat bleek hem deze keer mogelijk in de kip te zitten!! Wat ze ermee hebben gedaan weten we niet maar gevolg was wel dat Twan de hele afgelopen nacht tijd heeft gehad om de Oezbeekse sterrenhemel vanaf de toiletpot in ons yurt kamp te aanschouwen. Een soort van crash dieet in 9 uur. DE Oezbeekse remedie hiervoor blijkt Wodka met zout te zijn…. maar om 07.00 uur in de ochtend lijkt ons dat niet zo’n goed idee.
Tijdens het ontbijt waar ik een gebakken ei, 3 pannenkoekjes en 3 koffie neem en Twan nog steeds niets binnen houdt, besluiten we om een dag eerder naar Samarkand te gaan en daar even op adem te komen voor de naar verwachting zwaardere tocht door Tajikistan.
Want al zou je het niet verwachten, Oezbekistan blijkt goed te bereizen. Regelmatig duiken er groepen Italianen en Spanjaarden op die hier voor een 6/7 daagse stedentrip zijn.
Wij hebben echter ‘even genoeg’ van de fraaie moskeeën, madrassen (zie foto’s) etc.
Op naar het ruige en desolate Tajikistan!

• 12 Juli 2012 - 08:38

Leo Dekkers:

Twan en Carolien, het ziet er allemaal weer prachtig uit als ik de foto's zie.
    Ik kijk er al naar uit om jullie reportage bij thuiskomst te mogen zien.
    P.s. Zijn er ook nog kappers in deze landen ?

• 12 Juli 2012 - 08:39

Margot B:

Werkelijk waar prachtig!!!
    Twan sterkte! enne carolien jij ook ;-))

Wacht weer op jullie volgende berichtje.

• 12 Juli 2012 - 09:30

Michel:

Mooi Verslag!

• 12 Juli 2012 - 13:24

Robien:

Wat een leuke verhalen en mooie foto's! Geniet er nog van en beterschap Twan!

• 12 Juli 2012 - 14:59

Kees En Rina Peeters:

Hoi Twan en Carolien , geweldig hoor zo te zien een hele belevenis! Een goede reis en Twan snel op knappen hoor ,want da´s niks hoor beroerd zijn in zulke landen!!! Wij volgen jullie !!

• 12 Juli 2012 - 19:17

Annie:

Leuk om jullie zo te volgen. En Twan geen kip meer eten hoor!

• 13 Juli 2012 - 09:02

Egidius En Irma:

Geef even het adres van die transporteur kan men hier nog wat van leren. mooie dames word ik niet onrustig van maar een hele geruststelling voor Carolien.
    prachtige bouwwerken heel bijzonder

• 13 Juli 2012 - 10:58

JAN EN JEAN:

HET WORDT WEER EEN MOOIE REIS VOLGENS FOTO'S EN HET REISVERSLAG TWAN SNEL WEER GEZONDWORDEN DAT JE KAN GENIETEN SAMEN MET CAROLIEN GROETJES

• 13 Juli 2012 - 15:38

Margareth En Bart:

Hallo wereldreizigers wat maken jullie mooie en spannende dingen mee. Jammer Twan dat je een erg lang toiletbezoek hebt gehad!! Ik hoop dat het weer snel over is (was) Ook wij zijn gepakt en vertrekken morgen dus dit was mijn laatste reactie nog veel plezier en blijf genieten.
    Dat gaan wij ook doen!

• 14 Juli 2012 - 07:54

Jan En Heleen:

Leuk om jullie vanuit Kreta te kunnen volgen. Ons dagprogramma is iets rustiger. Veel terras, zwembad , zee en boeken. Temp is ook ongeveer 40 Gr.
    Hartelijke groet,
    Heleen en jan

• 15 Juli 2012 - 10:42

Jan Jean Cees Riet:

Hoe is het met jullie. Twan hoe is het met je gezondheid?? We zitten nu aan de koffie bij je ouders. Nog veel reis plezier.