WINNENDE LOTERIJ EN OEZBEEKSE DEATHVALLEY - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu WINNENDE LOTERIJ EN OEZBEEKSE DEATHVALLEY - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

WINNENDE LOTERIJ EN OEZBEEKSE DEATHVALLEY

Door: Twan en Carolien

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

08 Juli 2012 | Oezbekistan, Buchara

KHIVA
Meteen na aankomst in Tashkent het lokale nachtleven onderzocht. Op zoek naar nog wat te eten rijden we meer dan een uur op nachtelijk tijdstip door de stad en zijn succesvol in een achterafbuurtje bij een lokale shashlicktent.
Na 3 uurtjes slapen is het vroeg op en vliegen we naar KHIVA. Deze stad ligt op 1,5 vliegen van Tashkent. De oude stad van Khiva is omringd met een schitterende stadsmuur. De stad is gebouwd met huizen van leem en binnen de stadsmuren zijn diverse minaretten en tal van Madrasses (moskee). Als we om 09.00 uur in het hotel arriveren is het al rond de 30 graden en dat loopt gedurende de middag op naar richting de 40. Als we in de middag wat euro’s gaan wisselen hebben we het gevoel de loterij te winnen. We hebben plots een ‘tas’ met geld (foto); kortom we bezitten plots 300.000 (!!!) sum wel te verstaan; exact 100 euri. De grootste biljetten zijn 1000 sum.
2 dagen lang ontdekken we KHIVA, genieten van de fraaie gebouwen, lokale specialiteiten (echt lekker!), beklimmen de hoogste minaret met meer dan 180 (te hoge) treden en zweten ons te pleuris. Zaterdagochtend is het tijd om te vertrekken richting Bukhara. Deze historische stad ligt een 480 kilometer verderop. Ruim 9 uur rijden we over iets wat je soms een weg kunt noemen maar beter omschreven kan worden als een greffel pad vol gaten. We rijden dwars door de woestijn. Het enige groen wat we zien zijn onze eigen gezichten van al dat gehobbel. De temperatuur loopt in deze Oezbeekse Deathvalley op tot ruim 45 Celsius. Op 3,5 uur van Bukhara eindelijk een stopplaats. In dit uiterst gezellige etablissement genieten we van lokale shaslick, salade en meloen. Hopelijk is de kwaliteit van het product beter dan de keuken zelf want die heeft een hoog “daar word ik niet vrolijk van” gehalte (zie foto).We zien hier kansen voor een exotische Oezbeekse variant van Herman de Blijkers “herrie in de keuken”.
Bukhara om 16.45u bereikt.

• 08 Juli 2012 - 18:39

Buurman Saveurs:

Het lijkt wel "Bonnie en Clyde op de vlucht" met al dat geld ;-) Ja...kon je nou maar ff naar Saveurs lopen hè ;-) Goede reis verder! Geniet ervan!

• 08 Juli 2012 - 19:19

Rene Van Wijng.:

Twan wij gaan morgen naar Antwerpen. Wafels en bier drinken. Wat denk je daar van. Mooie reis maken jullie . Leuk verhaal.
    Groet
    Rene eb Els

• 09 Juli 2012 - 07:04

Margareth En Bart:

Geweldig Twan en Carolien wat een ervaringen doen jullie weer op. Dat nemen je ze nooit meer af. En die hitte geniet er maar van hier is het alleen maar buien soms erg en soms heel erg dus..Ik volg jullie deze week voor we zelf vertrekken.
    Geniet ervan ook van al dat geld!!!
    gr. Margareth en Bart.

• 09 Juli 2012 - 17:34

Irma-egidius:

is het groen van jullie gezichten al weg getrokken, leuk om jullie alternatieve reis te volgen suggestie koken voor de dames??? we kijken nu al uit naar jullie foto´s wie maakt de beste shaslick. We kijken nu al uit naar jullie volgende bericht. groeten vanuit een zonovergoten E-L

• 10 Juli 2012 - 06:34

Jack Ajam:

Ziet er goed uit bij ons in Thailand en maleisië een stuk soberder zitten tussen een vincci bentley en nog meer van dit snuisterijen winkeltjes te lunchen het is hier voor het eerst droog tot nu toe met snorkel en flippers de gebouwen bezichtigd blijf jullie volgen gaan morgen aan de rondreis door Maleisië beginnen
    Gr. Ajam