BEIJING, BIJNA THUIS EN DANK AAN JULLIE! - Reisverslag uit Beijing, China van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu BEIJING, BIJNA THUIS EN DANK AAN JULLIE! - Reisverslag uit Beijing, China van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

BEIJING, BIJNA THUIS EN DANK AAN JULLIE!

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

03 Augustus 2012 | China, Beijing

Het is de voorlaatste dag en we zitten op het dak van een comfortabel hotel in Beijing aan een glaasje wijn met uitzicht op de Verboden Stad. Het Tianmenplein is op loopafstand. Het is veel minder druk dan 4 jaar geleden. Toen waren we hier ook op 3 augustus. Tja, de Olympische Spelen van Beijing. Alleen destijds wel in een nul sterren achteraf hotelletje. Bomvol was het toen in de stad, met supporters, bewoners, officials en sporters. Toen we hier naartoe reden zagen we op de weg nog de olympische ringen staan. Behoorlijk wat herinnert hier nog aan 4 jaar geleden. De ledscreens zijn gebleven, Het Birdsnest stadion is nu een toeristische attractie en ook in de winkels zijn nog veel shirts met Beijing 2008 te vinden.
Wat ook is gebleven is de interesse in de spelen bij veel Chinezen. Op 3 zenders van de CCTV (de Chinese staatstelevisie) zijn 24 uur per dag de spelen te volgen. In openbare ruimtes staan de LEDScreens en in veel winkels de beeldschermen ook op Londen. Let wel; de Chinese kant van de spelen want andere deelnemers zien we niet of nauwelijks. Ieder uur klinkt wel Queens “We are the Champions” en krijgen we in 30 seconden het goud en nog meer goud van de Chinese zwemmers, gymnasten en andere sporters te zien.
We kunnen constateren dat de Olympische Spelen Beijing 2008 de stad en de bevolking voor altijd heeft veranderd. Het Beijing van voor die tijd is weg. Ik kan me nog als de dag van gister herinneren dat tijdens mijn eerste bezoek eind jaren ’80 in Beijing (wat we toen nog Peking noemden) nauwelijks auto’s reden en je urenlang door de ouderwetse hutongs (woonwijken) kon fietsen. Met de komst van de spelen is dit allemaal weggevaagd. Luxe Audi’s (zelfs een Porschedealer in de buurt van het Tianmenplein) en andere chique bakken domineren nu het straatbeeld in deze hoofdstad. Bussen Chinese toeristen arriveren in de hoofdstad. Alle grote merken zitten in het shoppingcentre.
Gelukkig heeft men de afgelopen jaren, dat wat er nog over was aan hutongs (de authentieke Chinese wijken), gerenoveerd en zijn er na de Spelen zelfs wat Bed and Breakfast mogelijkheden in deze nu toeristische wijken.

HET ZIT EROP!
We hebben geprobeerd een goed beeld te geven van onze ervaringen in Oezbekistan, Tajikistan, Kyrgyzstan en een stukje China. We hadden ook nog kunnen schrijven over de vreselijke buikkrampen, de verschrikkelijke toiletten, de ruzie in het hotel in Kashgar, het bijna ongeluk in Tajikistan, de taxichauffeurs die soms spook gingen rijden, de ijzig koude nachten, de betonnen bedden en talloze andere onverwachte gebeurtenissen (want dat hoort ook bij dit soort reizen) maar dat zou ten koste gaan van de ruimte voor de talloze leuke dingen van het reizen. En wat dat betreft pikken we graag een quote van Wilco van Rooijen -de beroepsavonturier- die we in het basecamp van Peak Lenin ontmoetten-
“Beter 10 dagen leven als een leeuw dan 100 als een schaap”.
En zo is het het!
We hebben onze voetstappen weer in dit fantastische mooie gebied mogen zetten.

Via deze weg danken we iedereen die heeft gereageerd, met ons heeft meegeleefd, heeft gesteund, een leuk berichtje heeft gestuurd en ons heeft gevolgd! Het is erg leuk soms iets van vrienden te horen als je in ‘Verweggistan’ bent.

De volgende verre reis gaat naar Myanmar, Birma. Twan wil onze manier van reizen graag met anderen delen en zal zelf -samen met reisspecialist Bert Thijssen- de gids zijn. Dit land staat aan het begin van een democratie en in de kinderschoenen voor wat betreft het toerisme. Maar is ook voor niet zo ervaren reizigers goed te doen. Begin oktober is de presentatie voor deze reis die voor februari 2013 staat gepland.

En ons antwoord op de vraag Waar ben jij.nu?
Hopelijk morgen weer veilig thuis!
Snel tot ziens!
Groeten
Twan & Carolien

• 03 Augustus 2012 - 14:57

Cees:

Hoi Carolien en Twan,
    Ik heb weer genoten van jullie verslagen, het zat weer vol met avonturen.
    Goede reis naar huis, spreek jullie weer !!!

Groeten Cees

• 03 Augustus 2012 - 22:30

Buurman Saveurs:

Nou Twan en Carolien,

Er staat een tafeltje klaar voor zaterdag! De Oezbeekse kip hebben we toch maar van het menu gehaald! Goede terugreis en tot zaterdag!

Gr. Buurman Saveurs

• 04 Augustus 2012 - 14:17

Paul En Aletta:

Beste Carolien en Twan, wat een prachtig reisverslag en wat een schitterende foto's van jullie laatste ontdekkingsreis. Paul Theroux is er niets bij, zo boeiend schrijven jullie. Hopleijk zijn jullie inmiddels weer veilig thuis, zonder ontstekeningen, afgevroren tenen of andere ellende.

Tot binnenkort, Paul

• 04 Augustus 2012 - 17:02

Herbert:

Welkom thuis, ik heb genoten van jullie verslagen . Ik meld mij aan voor de reis naar Birma, dat lijkt mij super

• 06 Augustus 2012 - 20:21

Jolanda Vroegrijk:

Jullie verslagen waren n genot om te lezen en het was erg leuk jullie te volgen!
    Goede terugreis, welkom thuis en tot snel!

Veel groetjes,
    Jolanda.

• 13 Augustus 2012 - 22:54

Monique:

Wat een mooie verhalen zeg..ik heb net even een inhaalslag gedaan..ben net terug van de camping in Zuid - Frankrijk, tsja, net ff wat anders. Maar de reiskriebels voeren weer de boventoon als ik jullie verhalen lees!! Groetjes!