OP BEZOEK BIJ LIMBO’S, HIMBAS EN EEN HEERLIJKE OR - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu OP BEZOEK BIJ LIMBO’S, HIMBAS EN EEN HEERLIJKE OR - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

OP BEZOEK BIJ LIMBO’S, HIMBAS EN EEN HEERLIJKE OR

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

17 Juli 2013 | Namibië, Swakopmund

OP BEZOEK BIJ LIMBO’S, HIMBAS EN EEN HEERLIJKE ORYX

Ondanks de stof en de gravel bereiken we voor 12.00 uur Opuwu. Het is een stad van ongeveer een 5000 inwoners met als centrum een benzinestation, supermarkt, garage, talloze kappers,“Cawas” (autowasserij) en een begrafenisservice. Onze campsite ligt op een heuvel ten noorden van de stad. Verbaasd kijken we vanuit de auto wat we allemaal langs de weg zien lopen; Het is een mix van felgekleurd geklede vrouwen met bontgekleurde mutsen, westers geklede mensen maar ook bijna totaal naakte terracottakleurige vrouwen met bijzondere tassen, halskettingen en beensieraden. Wat een vreemde confrontatie van culturen! Stel je voor: je loopt in het winkelcentrum en er komen een aantal met een soort van modder ingekleurde bijna totale naakte mensen ook met hun tasje voorbij. Dan sta je toch ff raar te kijken (zie foto). Wij hier ook. Ook in de supermarkt loopt alles door elkaar. Voor we naar de campsite gaan slaan we eerst wat eten in de lokale OK supermarkt terwijl onze auto wordt bewaakt –zoals dat in Namibie veel het geval is- door iemand die iets wil verdienen en zich ‘carwatcher’ noemt. Als de boodschappen in de auto staan besluiten we met zijn tweetjes wat verder door de stad (die eigenlijk maar uit een lange straat bestaat) te gaan lopen. We zien iets wat eruit ziet als een markt. Het is totaal anders dan in Azie waar we ons uitstekend kunnen uitdrukken met onze gezichten en we ook de gezichten van de Aziaten kunnen lezen. We worden vreemd en ook niet direct uitnodigend aangekeken. Contact is helemaal moeilijk omdat zeker de authentieke bevolking hier in dit verlate noorden van Namibie nog niets anders de stamtaal spreekt. Een ervaring is het wel.
Net wanneer de tent goed en wel op de campsite opgebouwd is komen we een paar Limbo’s tegen (onze uitdrukking voor onze Limburgse medemens). Een echtpaar uit Beek die beiden in het onderwijs zitten en ook met hun tent op het dak door Namibie reizen. Zij gaan naar een Himbadorp. Ook wij hebben snel een zeer ervaren gids gevonden die ons zal begeleiden naar een authentiek dorp waar deze stam nog op traditionele wijze leeft.
Een aantal van deze pontjoks (benaming voor Himbadorp) ligt op een 35 minuten rijden vanaf de campsite. Het is belangrijk hier de regels te volgen want zonder dat je het weet kun je de Himba’s al snel beledigen. “Morra morra”en handenschuddend worden we in het uit lemen en riet opgetrokken hutten bestaande dorpje ontvangen. Het is bijna 4 uur in de middag en de snel zakkende zon zorgt voor een mooie warme gloed over het landschap en de Himba’s. Aan hun kleding (nou datgene WAT ze aanhebben) kun je aan de vrouwen herkennen of ze al een baby hebben, getrouwd zijn of in de puberteit. De terracottakleur van de huid krijgen ze door zich in te smeren met een soort van vet of tegenwoordig vaseline met rode grond. Nee, wassen doen ze zich nooit. En dat kun je ruiken! Maar om toch mede lekker te ruiken worden kruiden verwarm en wordt het hele lichaam inclusief geslachtsdelen berookt. Ook het haar bestaat uit bijzondere vlechten. Het schoonheidsideaal is hier een rund. Dus zien we daarvan kenmerken terug in hun slanke gezichtsbouw en de decoraties. Het is een bijzondere ontmoeting! Veel andere culturen hebben we gezien maar deze hoort zeker bij een van de meest unieke. De mannen mogen hier meerdere vrouwen hebben maar moeten dan wel een hut voor iedere vrouw bouwen. Reken dan daarbij dat het niet vreemd is om 6-8 kinderen te hebben dan weet je dat hier zomaar vader van 40 kinderen kunt zijn. Ook hier gaat het verwesteren snel. Verwachting is dan ook dat over een jaar of 10 de Himba’s nog wel bestaan maar hun traditionele levenswijze niet meer. Om de Himba’s te bedanken geven we ze wat levensmiddelen en water wat we vooraf gekocht hebben. Terug op onze lodge besluiten we vanavond niet zelf te koken maar gebruik te maken van de lodge om te eten. Wat een geweelllddiggg buffet. Het vlees wat we hier proeven is onvergelijkbaar mals en lekker van smaak. We eten beef van de Oryx en van springbok. Na de campingpotjes is het een waar smulfestijn vanavond.

• 18 Juli 2013 - 22:29

Marja Peijs:

Hoi Twan en Carolien,
    Het is weer een bijzondere reis vol verrassingen. Geniet er van, maar ook Een beetje voorzichtig zijn hè.
    Veel plezier nog.
    Groetjes, Marja

• 19 Juli 2013 - 18:35

Janny Van Merode:

Hallo daar zo ver weg ik lees ieder jaar weer met veel plezier jullie reisverhalen groetjes en geniet Janny van merode

• 20 Juli 2013 - 08:57

Janny Bikker:

Hallo Carolien en Twan,

Wat zullen jullie genieten, ik ook van jullie verhalen.Ga zo door.
    Ik ben net terug van een reis naar Spitsbergen ende Noorse fjorden,veel regen maar enorm genoten.

Groetjes Janny

• 20 Juli 2013 - 23:41