RICHTING HET ANDERE AFRIKA…. - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu RICHTING HET ANDERE AFRIKA…. - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

RICHTING HET ANDERE AFRIKA….

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

20 Juli 2013 | Namibië, Grootfontein

RICHTING HET ANDERE AFRIKA….
Vanuit Etosha rijden we vandaag richting het Oosten. Rundu en later Divine zijn onze bestemmingen. De eerste stad die we passeren is Grootfontein. We rijden door relatief dicht struikgewas en het land van de San bevolking die daar nog op traditionele wijze jagen. Dan krijgen we een controlepost met ‘diseasecontrol’ een controle waarbij gelet wordt of er geen vlees of vleesproducten mee dit gebied ingaan. Dit om het gebied te beschermen tegen mond-en-klauwzeer. Onze koelkast is echter leeg.
Wel verandert Namibie hier compleet met wat we tot dan toe hebben gezien. Hier beschikt men over regio’s met volop water, de vegetatie is meer weelderig en in de moerassen komen dieren voor die nergens anders in Namibie voorkomen. We zien langs de weg piepkleine dorpjes gemaakt met hout en rieten daken en mensen lopend langs de weg. Onderweg naar? Het is het typische beeld van zwart Afrika. Alles wordt hier lopend gedaan lijkt het wel, kinderen lopen naar school, vrouwen met jerrycans op hun hoofd, met stalletjes met fruit langs de weg en enthousiast zwaaiende kinderen wanneer je met je auto voorbij rijdt. Dus wij stoppen. Daar blijken ze van te schrikken en hollen hard weg. Na 2,5 week kamperen en enigszins bebaard zie ik er schijnbaar toch te afschrikwekkend uit. Rundu blijkt een levendige stad met maar liefst 80.000 inwoners en een supermarkt! Voor ons weer tijd om wat inkopen te doen. Op de markt laat ik me maar even scheren. Na de laatste ervaring in Birma waar ik zowat helemaal openlag kies ik er nu voor dat de ‘kapper’ het met een apparaat doet.
We slapen aan de Okavangarivier en staan met onze tent dicht aan het water. Aan de andere kant van de rivier ligt Angola. Zwemmen is geen optie want het barst er van de krokodillen en nijlpaarden. We regelen nog snel dat we een boottocht kunnen doen over de rivier. Heerlijk bij zonsondergang. Maar het is geduld hebben want de motor start niet. “Has to get warm’ zegt de barman die tot bootman is gepromoveerd omdat wij willen gaan varen. Maar na 45 minuten doet de mto het nog steeds niet en de enige die oververhit is is onze barman. Met een Savannah (een soort van cider) die hier nogal populair is genieten we dan maar vanaf het vasteland van de rood wordende hemel.
Gelukkig hebben we de volgende dag een korte rit verder richting de grens van Botswana. Het is vandaag donderdag en enigszins teleurgesteld horen we dat de Nederlanders het niet redden in de tour op de Alpe Dhuez. Maar in het Ngepi camp zitten we aan het moerasgedeelte van de Okavango en de noordelijke uitlopers van deze gelijknamige delta. Het is een erg leuk camp met grappige verwijzingen, bordjes , teksten etc. Verder is het puur natuur! Naar de toilet gaan is een avontuur op zich. Er staat wel een mooie toiletpot op een verhoging maar wel rondom midden in de natuur (zie foto) datzelfde geldt voor de douche. Wel puur natuur en het blijft fris ruiken. Vanavond doet de motor van de boot het wel en om 16.00 uur varen we over het moeras. Een mooie ervaring om het leven vanaf het water te aanschouwen. We zien krokodillen, mooie watervogels en wat vervelende nijlpaarden die als een soort van zwemmers met duikbril net boven het water uitkomen maar dan net wanneer jij denkt ze te kunnen te fotograferen snel onderduiken. De avond blijft nog lang onrustig omdat een groep Zuid Afrikanen niet helemaal door hebben wat Safari inhoud en zich nogal rumoerig rond de bar ophoudt. Eenmaal ingeslapen worden we in de nacht nog verschillende keren wakker van het brullen van dieren in de nabijheid van onze tent aan het water.

• 22 Juli 2013 - 21:49

Leo Dekkers:

Twan,

Betreft het scheren wat voor apparaat gebruikte hij dan wel, elektrisch of met kwast zeep en scheermes?

• 22 Juli 2013 - 23:27

Vincent:

Ha beste Twan en lieve Carolien,

Nu pas alle verhalen kunnen lezen. Fantastisch mooi. Twan: ik heb het al eerder gezegd, dit moet je uitgeven. Je schrijft smakelijk en visueel. Groeten van Nelleke en mij.

• 23 Juli 2013 - 14:26

Sil En Adrica:

Hoi Twan en Carolien,

Wat beleven jullie weer veel op deze vakantie. Het is echt een avontuur. Jullie spannend tussen de dieren, wij vinden het spannend jullie verhalen te lezen. Geweldig.

Lieve groetjes vanuit het zeer warme Nederland

• 23 Juli 2013 - 14:43

Janny Bikker:

Wat een prachtige reis maken jullie.
    En ja twan,die baard van jou ken ik, wanneergaat die er weer af?

Nog veel safariplezier samen, Janny.

• 23 Juli 2013 - 22:32

Kees En Annie:

zijn jullie daar dan helemaal alleen tussen al die wilde dieren?

• 24 Juli 2013 - 14:05

Jolanda:

Jambo Twan en Carolien,

Als ik jullie verhalen lees, is het bijna alsof ik het zelf beleef, wat een supergave reis!!
    Fantastisch om al die wilde dieren van dichtbij mee te maken en vooral een supergave slaapplek, zo op het dak! Geweldig!
    Veel plezier nog en geniet ervan!

Jolanda