Back in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu Back in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

Back in Yangon

Door: Twan Robbeson, Carolien Edam

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

22 Februari 2016 | Myanmar, Rangoon

Het is mistig. Vanuit de lucht zie ik een schimmenspel van rijstvelden, huisjes en tempels. De wielen raken de landingsbaan en na een korte bocht naar links staan we voor Yangon Airport. Na 3 jaar terug in Myanmar. Er is volop bedrijvigheid. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe startbaan en een nieuw luchthavengebouw. Wanneer we de douane door zijn zien we dat zelfs Mastercard wordt geaccepteerd. Men wacht op de nieuwe democratisch gekozen regering en president zo vertelt onze gids wiens naam jullie nog effe tegoed houden. Leuk om te weten is dat in Myanmar mensen niet naar een familie worden vernoemd maar dat de naam afhangt van de dag van de geboorte.
Yangon oogt drukker, meer verkeer, meer files, meer moderne winkels maar verder heeft het nog weinig van zijn charme verloren. Wel wordt er ook in het centrum zelfs op zondag (zo te zien door de gele helmpjesploeg) gebouwd. Na een incheck in ons hotel dat midden in het centrum ligt en korte break gebruiken we de middag om het koloniale centrum te verkennen. Gelukkig (be)staat dat nog. Fantastische gevels uit de jaren 20 en 30 –soms enigszins vervallen- domineren gelukkig het straatbeeld nog. Een overblijfsel van een tijdperk waarin Yangon een van de meest welvarende en kosmopolitische steden van Azië was.
De meter wijst 34 graden aan om 16.00 uur wanneer het buiten steeds meer tot leven komt; fruitventers, foodstalletjes, kauwverkopers zijn er in overvloed bezig hun winkeltjes op te zetten. Het is immers zondag dus druk op straat. Uit de Baptist Church klinkt vrolijk gezang en staan ze enthousiast met de handjes in de lucht heen en weer te zwaaien terwijl een honderd meter verder Birmezen devoot hun offers brengen bij de goudkleurige Sule-pagode.
Voor ons tijd om naar de Schwedagonpagode te gaan. Het religieuze middelpunt van Yangon en Myanmar. Blootvoets lopen we door het indrukwekkende complex met duizenden boeddha’s in allerlei maten. Nu de zon gaat zakken kleurt de enorme stupa nog meer goudkleurig. We zijn er niet alleen. Duizenden passeren dagelijks de pagode die al meer dan 2500 haar oud is en oorspronkelijk werd gebouwd om 8 haren van boeddha te bewaren. In de top zitten 76 karaats diamanten. Deze centrale pagode is 99 meter hoog. De laatste jaren was het tevens het symbool van de strijd voor democratie en tevens een plek waar Aung San Suu Kyi haar aanhangers toesprak. Het is een genot om de zon hier te zien ondergaan en wanneer de avond valt verlichten duizenden de kaarsen het stupa. We genieten van een 20 tal jonge monniken die zingend hun offers brengen. Tijd om op te stappen en de dag te gaan afsluiten in een van de buitenkeukentjes in Chinatown.

• 22 Februari 2016 - 13:35

Herbert:

Wat leuk! ik zie het allemaal weer voor me: sweet memories.

• 22 Februari 2016 - 14:04

Sil En Adrica:

Hoi twan en Carolien, leuk hoor, wij zullen jullie blijven volgen, wij beleven dit nu weer opnieuw, fijne vakantie nog Gr adrica en sil

• 22 Februari 2016 - 14:26

Rieneke:

Great first day! En dan te bedenken dat het hier stormt en vrijwel voortdurend regent. Bofkonten!

• 22 Februari 2016 - 18:21

Nicole :

Beste beiden
    Veel plezier op deze geweldige reis. Wie weet
    Gaan we ooit nog eens ......
    Groeten
    Nicole

• 23 Februari 2016 - 22:46

Liek Van Der Heijden:

Hey wereldreizigers! Ik heb de proloog van deze fantastische reis gelezen! Ik ben direct bedwelmd geraakt door de sfeer! Geniet ervan en ik kan niet wachten tot het volgende hoofdstuk klaar is.