ZUSTER URSULA, FLIGHT OF ANGELS EN DINER BIJ STANL - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu ZUSTER URSULA, FLIGHT OF ANGELS EN DINER BIJ STANL - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

ZUSTER URSULA, FLIGHT OF ANGELS EN DINER BIJ STANL

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

23 Juli 2013 | Zimbabwe, Victoria Falls

ZUSTER URSULA, FLIGHT OF ANGELS EN DINER BIJ STANLEY EN LIVINGSTONE

Je hebt er dagen bij die je nooit meer gaat vergeten en dit is er zo’n eentje! Rond de klok van 8 staat een chauffeur van Bushtracks ons al op te wachten met zijn safaritruck. !0 minuten later staan we bij de grens van Botswana naar Zimbabwe. Het is er druk en op zijn Afrikaans georganiseerd; alles duurt en duurt, de helft van de ambtenaren dat er zit staart wezenloos voor zich uit en de paspoorten gaan van de een naar de ander. Wanneer we eindelijk bij de persoon zijn die het visum voor deze ene dag moet afgeven is het zoeken naar een plaatsje in onze paspoorten. Met visum (by the way 30 US p/p voor 1 dag) snellen we door richting Victoria Falls. Zo heet niet alleen de waterval maar ook het dorpje zelf wat met name in de jaren ’70 hier is ontstaan. Vandaag geen auto, geen tent maar een fantastisch mooie kamer, compleet gemeubileerd, ligbad en alles wat je maar kunt wensen. Er zijn maar 4 bungalows. En de vrouw des huizes zeg maar zuster Ursula (de lodge heet ‘camp Ursula’) regelt in no time een lunch en vervoer naar de Victoria falls voor ons, immers we hebben hier maar 1 dag. Overdonderdend, zo kun je het het beste omschrijven. Wat een natuurgeweld en wat een geweldig schouwspel. De rivieren lijken vrij rustig maar plots krijgt het water vaart en raast het 110 meter naar beneden in de nauwe kloof. Het zorgt voor een regendamp die soms wel 50 meter hoog boven de kloof hangt. Loop je droog over een pad, dan plots krijg je een enkele seconden durende regenbui over je heen. Zonder paraplu en poncho kom je kletsnat terug. Meer dan 1, 5 uur kijken we verbazend naar dit natuurlijk schouwspel.
Net voor de klok van vier melden we ons midden in Victoria Falls bij het Sheerwaterkantoor. Voor we het goed en wel realiseren zitten we al in een busje, komen we op een klein vliegveld en worden de veiligheidsriemen vastgesnoerd.
De propellers gaan draaien en onze helikopter gaat de lucht in. We hebbeneen 15 minuten durende rondvlucht boven de Falls geboekt; hier beter bekend als de ‘Flight of Angels’. Een onvergetelijke ervaring is het om van bovenaf dit natuurwonder te aanschouwen. Diverse keren cirkelt onze machine over de waterval en de omgeving. In een woord; indrukwekkend. De 15 minuten gaan snel en net zoals we de lucht ingingen staan we weer voor we het weten aan de grond. Maar het was de moeite waard! We kopen de DVD waar we zelf op de video staan en wandelen nog wat door Vicoria Falls voor we naar onze lodge gaan. Onze lodge is een zuster van een van de meest mooie lodges hier genaamd Stanley en Livingstone; (genoemd naar de twee ontdekkingsreizigers die elkaar hier hebben ontmoet). Het blijkt een ongekend luxe lodge te zijn waar slapen dan heel duur is maar het diner goed betaalbaar. Dus gaan we vanavond daar heerlijk het lokale wild uitproberen. We worden keurig gehaald en gebracht want ondanks dat onze lodge maar 200 meter verderop is zitten we wel midden in het natuurreservaat en wordt lopen niet direct aangeraden. We laten ons de wijn goed smaken en genieten van de exotische gerechten. Morgen weer gewoon de camping.

• 25 Juli 2013 - 13:52

Felix:

Hallo wereldreizigers. Nog steeds compleet op de hoogte van jullie avonturen door de moderne media. Ben verbaasd dat die kennelijk ook zo ver achteraf nog prima werken.
    Ook ben ik blij dat je die tocht met de helocopter hebt kunnen maken. Dat vergoedt hopelijk een beetje het gemis van de ballon in Myanmar?
    Alleen de foto van de hebberige dame aan de grens ben ik niet tegengekomen. Hadden we bij een volgend bezoek kunnen kijken of ze dienst had, als we/ jullie weer bij die overgang stonden.
    Groet en veilige thuiskomst, Felix.
    NB. De Tour is inmiddels afgelopen, dus geen reden om te haasten.

• 26 Juli 2013 - 09:35

Liek:

Machtig om te lezen! Ik krijg allemaal herinneringen terug van de Niagra Falls in Canada, was ook zo indrukwekkend en een 'gewelddadig, overdonderend natuurspectakel'. Wij doen het dit jaar relaxed aan op de camping in Spanje, Jack&Liek