GEBEDEN, 650 CHECKS en ‘HONOUR TO THE TEAM’… - Reisverslag uit Kāgbeni, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu GEBEDEN, 650 CHECKS en ‘HONOUR TO THE TEAM’… - Reisverslag uit Kāgbeni, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

GEBEDEN, 650 CHECKS en ‘HONOUR TO THE TEAM’…

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

12 November 2019 | Nepal, Kāgbeni

De laatste ochtend in Kagbeni. Wolken pakken zich samen boven de Dhaulageri. Het sneeuwt boven op 6500 meter hoogte. Langzaam komt het licht op en trekt banen door de het klooster. Een metershoge gouden boeddha staart me aan.
Ik kijk naar de monniken die voorovergebogen in diepe tonen hun gebed voorlezen. Een belletje klingelt, het geluid van een scheepshoorn klinkt uit de grote schelpen waar 2 monniken op blazen terwijl een jonge monnik de trom slaat. Fascinerend om dit een uur lang mee te mogen maken en te overdenken wat we de laatste weken hebben meegemaakt.

Gisteren was de tweede dag van ons oogkamp in Kagbeni. Meer dan 150 mensen kwamen vanaf vroeg in de ochtend voor een gratis oogcheck. Wat het totaal hier op boven de 350 brengt.
Om 12.45 strekt Dr. Indra zijn vingers, hij loopt naar het zwarte gordijntje, ontsmet zijn handen, trekt zijn operatie kleding aan en de eerste patiënt gaat naar binnen. 9 patiënten worden geopereerd. Een oudere vrouw zelfs aan 2 ogen. Eenmaal buiten de operatiekamer liggen er op het kale beton van het community huis enkele matrassen en dekens waar de patiënt de nacht verder doorbrengt. Met nog 2 dagen te gaan verwachten we in totaal; in Upper Mustang meer dan 650 een gratis oogcheck te kunnen geven en een 20 mensen te opereren.

“We hebben een zeer mooi resultaat gehaald” denk ik terwijl de monniken nog altijd hun regels monotoon verder lezen. Onvergetelijk waren de mooie ontmoetingen, de
dankbaarheid in Ghami en in Kagbeni, van de locals, de stralende ogen, de appeltjes en de handen die zich vouwden bij de ontmoetingen.
Een belletje klinkt, dan een gong. Langzaam komen de bordeaux gekleurde monniken overeind uit hun lotushouding. Hun capes blijven achter terwijl ze zelf naar buiten gaan. De gebeden zijn voorbij …en zo ook onze deelname aan de surgical eye camps in Upper Mustang.
We overhandigen nog wat kadootjes aan de burgenmeester en nemen afscheid van ‘ons’ operatieteam, Dr. Indra, Buzzy en de assistentes.
“They like to honour your team” zegt Dr. Indra tegen mij. Namens ons “Team Holland” neem ik een mooie goudkleurige Boeddha in ontvangst. Gezamenlijk steken we hem de lucht in voor de foto. Dertien paar handen gaan de lucht in. Het zijn dezelfde handen die de afgelopen weken hard samen hebben gewerkt om dit resultaat voor elkaar te krijgen.
Jan, Liek, Jack, Marco, Ellen, Jacquelien, Bartolo, Christ, Marjolein, Heleen, Mart supermooi dat jullie met ons de reis hebben gemaakt om in Upper Mustang de mensen te gaan helpen.
Terwijl de zon zich langzaam achter de bergen laat zien, kijken we nog een keer de lege vallei in; de vallei van de Kali Ghandiki. We zien de hoge bergpassen en het kale landschap…. Daarachter liggen de dorpjes waar we de afgelopen weken hebben gewerkt. Tot ziens lieve mensen, tot ziens onvergetelijke vergezichten, tot ziens super operatieteam van het Himalayan Eye Hospital.
We stappen onze fourwheeldrivers in met herinneringen voor het leven en gaan op weg naar Pokhara naar een warme douche, een toast op het succes en daarna terug naar huis.

Ps. Graag danken we iedereen die ons op welke wijze dan ook heeft gesteund, met ons heeft meegereisd door het lezen van onze verslagen of het sturen van de altijd voor ons werk versterkende reacties.

Twan Robbeson & Carolien Edam

• 12 November 2019 - 08:33

Henk Pinckers:

Ontroerend, jullie zijn dappere mensen, mijn nederige groet! Henk

• 12 November 2019 - 08:47

Martin:

Heel mooi, geweldig dat jullie dit doen en hoe bijzonder dat je al zoveel mensen kan helpen.

• 12 November 2019 - 09:26

Monique :

Mooi, wat jullie allemaal in de gegeven omstandigheden toch maar weer voor elkaar hebben gekregen!
    Super, dat er weer een aantal mensen in de wereld het licht terug hebben gekregen!
    Voor jullie allemaal goeie reis en behouden thuiskomst!

• 12 November 2019 - 09:30

Mart Van Der Smissen:

Twan & Carolien, bedankt voor de goede organisatie van de reis. Het was Goed Geregeld!.
    Alle “Holland team” reisgenoten, bedankt voor het gezelschap.
    Namens Stichting Takam wil ik alle reisgenoten bedanken voor hun belangeloze inzet en grote enthousiasme. Jullie zijn geweldige ambassadeurs voor Stichting Takam.

• 12 November 2019 - 10:17

Jack Tijs:

Top verslag en je ziet het voor je ogen gebeuren, bedankt dat ik er aan mee mocht doen en mijn steentje kon bijdragen. Groet Jack

• 12 November 2019 - 10:37

Herbert:

Mijn petje af voor jullie prestaties: zovelen blinden en slechtziende het zicht teruggegeven waardoor ze weer volwaardiger aan het leven kunnen deelnemen. Wat hebben jullie dankbaar werk mogen doen. Jullie hebben het Lions motto "'We serve"" echt in praktijk gebracht. Een voorbeeld voor velen.

• 12 November 2019 - 20:42

Bartolo:

Beste Carolien en Twan,

Super bedankt dat wij onderdeel mochten zijn van een geweldig Takam team Holland.. Het directe contact met de zeer arme lokale bewoners, schoolkinderen, monnikken, boeddhisten en het artsen team van het Himalayan Eye Hospital heeft ons een erg warm gevoel gegeven. Heel veel mensen hebben we met eenvoudige middelen zoals o.a.zonnebrillen, kleurplaten, kleurpotloodjes, vliegtuigjes, leesloep lenzen, gebruikte kleding etc. blij kunnen maken.Ook de muzikale workshop zang op de school met 5x NAK nak nak nak nak.... was een verassend succes. Het team van onze gids Deepak met de 4x4 wheel drive chauffeurs, kok en gidsen heeft een geweldige prestatie geleverd zodat wij telkens weer veilig en gezond door dit onherbergzame gebied konden trekken.

Bedankt voor het delen van jullie brede kennis en informatie over het land Nepal en de regio van het verboden koninkrijk Mustang.De gehele reis met o.a.twee Surgical Eye Camps was uitstekend georganiseer. De meer dan 600 eye checks en 20 operaties hebben een diepe indruk op ons gemaakt. Mede door de vele donaties en fysieke sponsoring van materialenen en middelen is het een groot succes geworden waarvoor erg veel dank.

• 12 November 2019 - 22:02

Angeline Dekkers:

Fantastisch werk hebben jullie gedaan team Holland !
    Met veel plezier lazen we de verslagen en reisden op deze manier met jullie mee.
    Groet Leo en Angeline.

• 12 November 2019 - 22:30

Vincent Wiegerinck:

Welkom terug lieve mensen !

Hartelijke groet

Vincent en Nelleke

• 13 November 2019 - 05:41

Annie Edam:

Geweldig wat jullie hebben gedaan.
    Wij zijn trots op jullie!

• 13 November 2019 - 13:42

Erwin Duivenvoorden:

Bedankt voor de mooie verslagen en zo goed om te horen dat alles zo goed is gegaan. Mooi resultaat en zeer veel mensen geholpen in dit dun bevolkte deel van Nepal. Echt heel super van jullie. En net als Leo en Angeline had ik ook elke keer weer het gevoel er bij te zijn. Heerlijk. Hoop jullie snel weer te zien.

• 13 November 2019 - 20:46

Jacco Sondaar:

Met liefde heb ik jullie verhalen gelezen, jullie mogen trots zijn op wat jullie weer voor elkaar hebben gekregen. Binnenkort zal ik overspoeld gaan worden door de verhalen van Bartolo!! Kom maar op, ik hoor het allemaal graag.
    Veel liefs Jacco & Ilze Sondaar

• 14 November 2019 - 07:46

Robin:

Bedankt voor de mooie, beeldende, verslagen en gefeliciteerd met opnieuw prachtige resultaten bij de eye checks en operaties. Goeie reis terug allemaal!