EEN MOOI WEERZIEN EN ZICHT OP EEN TOEKOMST - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu EEN MOOI WEERZIEN EN ZICHT OP EEN TOEKOMST - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

EEN MOOI WEERZIEN EN ZICHT OP EEN TOEKOMST

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

13 November 2018 | Nepal, Kathmandu

Het is 13.00 uur wanneer we de parkeerplaats van het Himalayan Eye Hospital oprijden. Wat is het geweldig om Dr. Indra wederom te zien. Anderhalf jaar geleden begon dit project bij toeval door een bezoek aan Zandvoort waar ik Anil ontmoette van de Eye Care Foundation. Nu zijn we terug met een team van vrijwilligers en gaan we ons Surgical eye Camp realiseren! Mede dankzij de sponsoring van velen aan onze stichting Takam. Het Takamteam bestaande uit Heleen, Jan, Johan, Marian, Jacqueline, Christ, Leo, Angeline, Liek, Mart, Erwin, Carolien en Herbert wordt enthousiast ontvangen door de directie van het hospitaal. Er is een innige omhelzing met dr. Indra. Wat mooi om hier terug te zijn!
Dr. Indra is de directeur waar ik al die tijd veel contact mee heb gehouden om het Eye Surgical Camp te kunnen realiseren.
We volgen het team van het hospitaal mee naar binnen en nemen plaats aan een grote vergadertafel. Dr. Indra heet ons team van harte welkom. Hij vindt het erg mooi dat we er zijn. Hij vertelt ons in het kort hoe het hospitaal ‘zelfverzorgend’ is geworden. Rijke mensen moeten voor hun operatie wat meer betalen zodat de armen ook geopereerd kunnen worden.
Iedereen luistert aandachtig naar de Dr. Indra. Zijn stem klinkt wat hij uitstraalt; een man met passie en hart op de juiste plaats.
Dan voert Twan het woord voor het team; “we zijn blij hier te zijn en we kijken uit naar Takam, we hopen dat we onze doelstellingen kunnen bereiken”…
Dan komt een zwarte koffer naar boven. Het wordt tijd om dr. Indra de Biometric Scan te overhandigen. Deze scan was niet mogelijk zonder de geweldige bijdrages van Medical Workshops en Lionsclub Schouwen Duiveland. Ook hier vanuit Nepal breng ik graag nogmaals ook namens Dr. Indra grote dank over voor het mogelijk maken van dit apparaat. Dr. Indra legt ons uit wat het belang is de beschikking te hebben over dit apparaat; het is zeer bijzonder voorrecht voor hem en zijn team om voortaan mensen de juiste lens te kunnen geven. Tot nu toe werd een standaard lens gegeven, welke sterkte men ook nodig had. Dat lossen wij nu op!
We krijgen een uitgebreide rondleiding door het hospitaal. Terecht zijn ze trots! We sluiten ons bezoek af met een ‘statieportret’ voor het hospitaal en een bak milktea en zwarte koffie met suiker.
Morgen gaat het echt dus beginnen. Dan rijden 6 fourwheeldrives richting Takam.
“We leave at six” krijgen we als boodschap. We worden uitgenodigd om kwart over zes voor het ontbijt in het hospitaal. Geweldig om zo onderdeel van het team te worden.
Het wordt een zware rit maar dat hebben we er graag voor over. Ons tentenkamp staat al klaar.
Met onze gids doen we nog snel de laatste boodschappen. We zijn er klaar voor.
Wat ons te wachten staat? Dat weten we nog niet … maar wat Dr. Indra ons vertelde is dat er minimaal 600 patiënten voor oogzorg worden verwacht. Veel kunnen we helpen met druppels en brillen maar we hopen ook nog eens tussen de 60-80 mensen te opereren….
Wij gaan het zien en hopelijk geven we hun ook weer zicht op de toekomst.

• 13 November 2018 - 15:22

Ingrid:

Wat leuk om jullie via deze verslagen te kunnen volgen. Een gezellige groep mensen die niet alleen zijn meegegaan om vakantie te vieren maar vooral om zich voor anderen in te zetten.
    Ik wens jullie heel veel succes de komende dagen en blijf jullie zeker volgen.
    De groetjes aan iedereen,
    Liefs, Ingrid

• 13 November 2018 - 18:30

Vincent En Nelleke:

Lieve Lions,

Wat weer een mooie verhalen! we zijn erg benieuwd naar het vervolg. Deo volente zijn wij volgend jaar ook van de partij.

Hartelijke groeten en tot het volgende verslag!

Liefs en groeten van ons

Vincent en Nelleke

• 14 November 2018 - 04:58

Robin:

Mooi verslag en geweldig om te lezen dat de Biometric scan goed is aangekomen in Nepal! Dr. Indra en zijn medewerkers zullen er ongetwijfeld veel patiënten nog beter mee kunnen behandelen door de beste lens te plaatsen! Heel veel succes met de operaties!
    Groet, Robin

• 14 November 2018 - 05:23

Henk:

Ik ben ontroerd en onder de indruk......
    Woorden schieten tekort om mijn waardering voor jullie initiatieven en daadkracht uit te drukken. Succes en dank X

• 14 November 2018 - 06:45

Wilma De Reus:

Twan, indien je in een zone bent dat je mij zou kunnen contacten wil je dit doen ivm spoedje. Dank je groeten wilma de reus

• 14 November 2018 - 07:55

Cees-Jan En Hester:

Mooi om te lezen dat de missie in volle gang is en de eertse resulaten alweer geboekt zijn. Wat gaat de tijd rap! We wensen jullie veel succes toe met de opzet van het kamp en zijn ook zeer benieuwd naar het vervolg van de verhalen.

Groetjes,

Cees-Jan en Hester

• 16 November 2018 - 19:42

Ad :

We genieten op afstand met jullie mee. Succes en veel plezier

• 17 November 2018 - 07:07

Monique:

Carolien, Twan,
    Weer een mooie reis en mooie verhalen, heel veel succes met de operatie’s.
    Steeds weer mooie herinnering aan Nepal.
    Heel veel plezier samen.
    Ton en Monique

• 18 November 2018 - 14:06

Koen En Liesbeth:

Mooi verhaal over jullie avonturen in het verre Nepal. Geweldig hoe jullie je inzetten voor de Nepalezen. We horen ze zeggen: “ you make my heart smile”. Nog heel veel plezier en mooie ervaringen daar.

• 18 November 2018 - 14:56

Bartolo :

Hi Caroline, Twan, Mart en teamleden,

Veel succes met dit mooie initiatief.

Mvg Ellen en Bartolo