NA 20 JAAR TERUG IN NEPAL - Reisverslag uit Phokhara, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu NA 20 JAAR TERUG IN NEPAL - Reisverslag uit Phokhara, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

NA 20 JAAR TERUG IN NEPAL

Door: TWAN

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

17 Mei 2017 | Nepal, Phokhara

Door het raampje zien we de zon opkomen boven een groot wit massief. De Himalaya, de hoogste bergketen ter wereld. Het is een machtig vooruitzicht hier de komende twee weken in te trekken richting Lo Manthang, hoofdstad van het vroegere koninkrijkje Upper Mustang; een deel wat nu bestuurlijk onder Nepal valt.
Deze tijd van het jaar is normaal niet de tijd dat we weggaan. De afgelopen weken waren de ochtenden vroeg en de nachten laat om het werk af te krijgen.
Maar het is noodzakelijk nu te gaan. Al meer dan 20 jaar staat dit gebied op de ‘shortlist’ en nu dreigt het te verdwijnen. Door China is een snelweg aangelegd tot aan de grens van dit gebied. Deze is nog niet open. Maar Nepal zal op zeer korte tijd mogelijk een aansluiting maken en dan zal een van de grootste snelwegen door de Himalaya ontstaan. Dat kan zomaar betekenen dat in enkele maanden de cultuur van het besloten Upper Mustang definitief verdwijnt als het ‘Atlantis van Nepal’. Daarom gaan we nu. Van 21-23 mei is er het TijiFestival. Dat is ons doel. Mogelijk voor de laatste keer in deze vorm. Maar voor we zover zijn betekent dat dagenlang reizen door de bergen, slapen bij locals en passen van meer dan 4000 meter overwinnen.
20 jaar geleden waren we voor het laatst in Katmandhu, denk ik, terwijl de landing wordt ingezet. Hoe is het nu met Katmandhu dat in 2015 werd getroffen door een zware aardbeving. We gaan het zien!

De lucht twijfelt, wordt het regen of blijft het droog. Duizenden gebedsvlaggetjes waaien in de wind richting de ogen van Budha. Ze kijken je aan langs vier zijdes. De Swayabudnath tempel torent hoog boven Katmandhu uit. We zijn om 9 uur vanochtend geland, hebben een korte rust genomen en dit is onze eerste stop in Kathmandu. Vanaf de heuvel hebben we een mooi uitzicht over de stad. Een stad die op het eerste gezicht nauwelijks nog de littekens heeft van de aardbeving van 8.2 in april 2015.
Echter eenmaal op Durbar Square worden we geconfronteerd met de gevolgen. Op dit plein -wat behoort tot het werelderfgoed- lijkt wel of er een bom is gevallen. Meer dan de helft van de tempels is ingestort. Nauwelijks nog herken ik dit fantastische plein wat meer dan 600 jaar de trots was van de stad. Toch heeft de stad nog altijd een authentieke uitstraling, niet opdringerig en ondanks de drukte is er toch een gevoel van rust. We klimmen langzaam de trap op van het “rooftop”restaurant. Pas van bovenaf ervaar je echt de schade aan de tempels. Er wordt gerenoveerd maar veel actie is er niet.
Hopelijk komt daar snel verandering in. Het wordt tijd voor een Everest biertje!

• 17 Mei 2017 - 09:25

Jack Tijs:

Lijkt me genieten, en goede keuze om nu te gaan ben nieuwsgierig naar het vervolg

gr Jack

• 17 Mei 2017 - 10:59

Marco Kleijnendorst:

Veel plezier, geniet er van!
    Groeten,
    Marco

• 17 Mei 2017 - 12:45

Bert Thijssen:

Eerste etappe bereikt. Geniet, wordt vast weer een avontuur!
    Groet, Bert

• 17 Mei 2017 - 12:46

Marja:

wat leuk om jullie weer te volgen op deze bijzondere reis.
    veel plezier en (af en toe) sterkte!

• 17 Mei 2017 - 13:05

Adrica En Sil:

Leuk joh,geniet ervan

• 17 Mei 2017 - 14:26

Herbert:

Ook wij hebben 20 jaar oude herinneringen aan Nepal. Fantastisch land, veel plezier!

• 17 Mei 2017 - 14:38

Annie:

Mooi eerste verslag. Geniet ervan en goed op elkaar passen...

• 18 Mei 2017 - 16:24

Marijke:

Leuk om jullie te mogen volgen, mooi verslag! Benieuwd naar het vervolg!

• 18 Mei 2017 - 16:26

Liekje:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Laat de reis maar beginnen. Het gaat zeker en vast een fantastische en unieke belevenis voor jullie worden. Gelukkig hebben jullie de HOLY MAN gefotografeerd en dat brengt jullie alle geluk en alles wat wenselijk is om deze vakantie onvergetelijk te maken! ENJOY!