TERUG WAAR HET ALLEMAAL BEGON, VRIENDEN EN NAAR HU - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu TERUG WAAR HET ALLEMAAL BEGON, VRIENDEN EN NAAR HU - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

TERUG WAAR HET ALLEMAAL BEGON, VRIENDEN EN NAAR HU

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

21 November 2018 | Nepal, Kathmandu

De ochtenddauw hangt als een grijze deken over Kathmandu. Wat vogels hoor ik en in de verte wat verkeer. Maar verder is het stil. Over een 15 minuten komt de zon op.
Ik kijk over de stad en denk na over de afgelopen 12 dagen.
Alles begon een jaar geleden in Zandvoort toen ik een filmpje zag over een oogkamp in Nepal. Nu -anderhalf jaar later- hebben we met -zoals ze ons hier noemen- ‘team Holland’ en dankzij de gulle gaven van sponsoren het kamp gerealiseerd en ook nog de nodige noodzakelijke apparatuur kunnen leveren.
Wat is het voor ons allen een onvergetelijke ervaring geweest!
Nadat we zondagavond in het donker terug in ons hotel Temple Tree arriveerden hebben we maandag nog heerlijk genoten van een dagje Pokhara maar zijn we ook nog in het ooghospitaal geweest. De oude man die we mee hebben genomen uit Takam was net al geopereerd aan zijn ene oog en gisteren (dinsdag) is zijn tweede oog geopereerd. Hij gaat warm gekleed ook straks het ziekenhuis verlaten want van Herbert heeft hij zijn donsjack gekregen en anderen zijn wat warme kleren voor hem gaan kopen.
We gaan zeker Dr. Indra en zijn team terugzien.
Mooi was nog de ontmoeting met wat Lionsclubleden uit Pokhara. Herbert kreeg hier niet alleen mooie woorden maar ook als eerste van ons een bijzonder speldje voor zijn verdiensten.
Gisteren -dinsdag- zijn een aantal van ons nog naar het ABC basecamp gevlogen met een helicopter; het Annapurna Base Camp op 4130 meter hoogte. Ronduit indrukwekkend en voor velen van ons een ‘one’s in a lifetime’ ervaring om tussen de besneeuwde reuzen van zesduizendend en zevenduivend meter te staan.
In zeven uur zijn we terug naar Kathmandu gereden.

Het is een reis geweest die we voor altijd gaan meenemen in ons verdere leven. We hebben ervaren hoe eenvoudig het soms is om mensen weer zicht op een toekomst te geven, dat je ook gelukkig kunt zijn met minimale middelen en dat met elkaar delen je blijer maakt.
Wij als team hebben deze bijzondere reis met elkaar mogen delen en veel gelachen en soms gehuild.
We hebben onze energie en onze middelen met de mensen in en rond Takam gedeeld.
We hebben samengewerkt met de mensen van het Himalayan Ooghospitaal waar we veel van hebben geleerd en diep respect voor hebben gekregen over de manier hoe zij ook hun service, kennis en tijd delen met de oog patiënten in de ‘remote areas’ van Nepal.
We hebben uiteindelijk een 1000 mensen geholpen en 63 geopereerd.
En we zullen ook in de toekomst met hulp van onze opgedane kennis proberen om nog meer mensen concreet te helpen en hopen dat jij als lezer ook wilt delen in het creëren van middelen en mogelijkheden.

Maar dat was niet alles… we hebben als groep ook samen onderling onze gedachtes, overwegingen, meningen emoties en… een onvergetelijk stukje van ons leven hier mogen delen.
“Team Holland”; Herbert, Jan, Marian, Christ, Jacqueline, Johan, Leo, Angeline, Erwin, Angelique, Mart, Heleen heel erg bedankt voor het laten slagen van het kamp en daarnaast het delen van jullie energie, liefde, warmte en vriendschap!

Tijd om naar huis te gaan.

• 22 November 2018 - 05:06

Jose:

Complimenten voor jullie inzet Twan en Carolien!
    Leuk om het een beetje mee te kunnen beleven door middel van jullie reisverslagen.
    Wat een belevenis, erg indrukwekkend!
    Hopelijk weer veilig thuis gekomen.

• 22 November 2018 - 05:47

Henk Pinckers:

Toppers zijn jullie!!!

• 22 November 2018 - 06:04

Ingrid:

Respect voor jullie, het medisch team
    en vooral ook voor de patienten zelf. Niet te geloven wat sommigen er alleen al voor moeten doen om daar te komen. Zo mooi ook dat jullie die oude man nog hebben kunnen helpen die te laat aankwam. Onbetaalbaar! Jullie zijn kanjers!! Tot snel!

• 22 November 2018 - 06:41

Bert Thijssen:

Wat een mooi avontuur! Met veel plezier jullie reisverslagen gelezen. Het was als een spannende Netflix-serie, je kan niet wachten op de volgend aflevering...
    Twan en Carolien, jullie hadden een droom en die hebben jullie waargemaakt door te laten zien dat je het verschil kunt maken. Veel respect daarvoor. Chapeau!

• 22 November 2018 - 08:42

Wilma Pleune:

Bedankt voor jullie indrukwekkende verslagen. Bij het lezen hiervan zagen wij jullie aan het werk voor dit prachtige doel, met een super resultaat. Wij wensen jullie een hele goede terugreis en gezond weer om. Groeten van Jan en Wilma.

• 22 November 2018 - 10:10

Mart:

Mooi om naar de voorbereidingsreis in december 2017 nu uiteindelijk dat te hebben kunnen doen wat we toen voor ogen hadden voor de mensen uit de regio Takam.
    Deze reis gaat in mijn “mooie momenten boekje” en voor altijd in mijn gedachte.
    Alle reisgenoten van team Holland bedankt voor het gezelschap, de lol en bovenal de openheid. Alle mensen thuis, hartelijk bedankt voor jullie steun en donaties.
    Dikke knuffel en vette kus van Mart, alias “Bob de Bouwer”

• 22 November 2018 - 15:58

Carlien Schilder:

Hoi Twan en Carolien,

Wat een waanzinnig avontuur hebben jullie met jullie fantastische team beleefd.
    Het was een genot om de verhalen te lezen en zo een beetje erbij te mogen zijn.
    Wat een hoop indrukwekkende momenten hebben jullie mogen ervaren. Diep respect voor alle voorbereidingen en de uitvoering hiervan, jullie hebben veel mensen een nieuwe toekomstbeeld gegeven.

Welkom thuis!

Lieve groeten,
    Carlien

• 24 November 2018 - 14:44

Bartolo :

Super om te lezen. Deze mooie ervaring zullen jullie niet snel vergeten. Helemaal top

• 28 November 2018 - 11:57

Jan Kok:

Beste Twan en Carolien,
    Wat een prachtige verslagen van een menslievende missie. Alle deelnemers verdienen onze dank en respect voor de geleverde prestaties. Ik zal zeker sponsor worden van dit geweldige doel.
    Met veel bewondering:
    Jan Kok