CAMPING TAKAM & MEETING MET DR. INDRA - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu CAMPING TAKAM & MEETING MET DR. INDRA - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

CAMPING TAKAM & MEETING MET DR. INDRA

Door: TWAN

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

15 September 2018 | Nepal, Kathmandu

We zitten aan tafel met voor ons de beroemde ‘Dahl Bath’ uit de Nepalese keuken; linzen met rijst, vaag sausje, wat momo’s en spicy chicken. Onze agent in Nepal - Ramesh - zit tegenover ons. Met het schema in de hand nemen we het programma door en ook hoe ons eye surgical camp Takam in november eruit gaat zien.
“Negen tenten met matrassen, slaapzakken, extra dekens, een keukentent, een eettent, twee toilettenten en een douchetent (met teiltjes)”.
Zo ziet de tijdelijke camping eruit voor het team dat meegaat naar Takam. Bepaald geen “glamping” oftewel “glamourus camping”. Maar voor 4 nachten goed te doen.
Alleen de toilettent proberen we nog ff te ‘upgraden’. Creatief zijn we bezig met iets meer dan ‘een hole in one’ zeg maar. En creatief word je. Meest originele idee? Enkele tuinstoeltjes hier kopen en daar een mooie rondes in zagen en voorzien van bril. Denk dat ik eerst maar ga testen thuis… of misschien dat mogelijk Thetford nog een gesponsorde mobiele oplossing heeft. Of Mart heb jij een betere oplossing?

Het is zaterdagochtend net voor tien als we een taxi -of iets op vier wielen wat ervoor doorgaat en waar Taxi opstaat- instappen en als een soort van spookrijder door Kathmandu heen rijden. Op weg naar Dr. Indra. Gisteravond heeft hij ons uitgenodigd om een oog onderzoek kamp bij te wonen even buiten Kathmandu. Dit brengt ons wel heel dicht bij waar we nu alles voor aan het voorbereiden zijn. Alleen in november in een veel meer afgelegen gebied.
In de taxi zit ook nog de Anterior Vitrectomy. Meer ging er ook echt niet in!!
Onze ontmoeting is zeer hartelijk. De klik is er! Mooi! Dr. Indra legt ons uit waar ze vandaag mee bezig zijn. Ik moet nog even wennen aan het idee dat er aan ogen gewerkt wordt. Dat wordt een spoedcursus nuchter ermee omgaan voor november denk ik.
We zijn in een schooltje op een eerste verdieping. Hier worden de mensen onderzocht op oogziektes en op de sterkte van hun ogen. In een aparte kamer wordt mensen een bril aangemeten. Je krijgt een soort van metalen bril op waar glaasjes met bepaalde sterkte worden ingeschoven en laten je dan lezen om zo de afwijking te bepalen.
Hier worden mensen met oogziektes naar het hospitaal verwezen. We zijn er 4 uur en zeker 200 patienten passeren Dr. Indra. Mooie is dat het hele gezin helpt; zijn vrouw coordineert, zijn dochter deelt zalfjes uit.
Het blijft maar toestromen. Eindelijk om kwart over twee is er even tijd om bij te praten en om het kamp van november door te gaan nemen. Aandachtig nemen we het schema door en checken de agenda’s.
Laatste schatting is nu dat we een 700 mensen in Takam gaan verwachten en we ter plaatse rond de 50 operaties kunnen uitvoeren.
Dan is het moment gekomen om Dr. Indra het apparaat te overhandigen. We overhandigen de koffer ‘this is the best’ aldus hem.
Voor de gulle gevers heeft hij een persoonlijke boodschap. Wij zorgen dat die snel richting jullie komt…
We vertellen Dr. Indra dat we daarnaast dankzij Medical Works en Lions Schouwen Duiveland in november ook nog de Biometric scan mee gaan nemen. Deze zorgt straks dat mensen een juiste lens krijgen; dus niet het gemiddelde en maar hopen dat ze het goed zien, zoals het nu is, maar afgestemd op wat echt nodig is. Onze handen schuiven in elkaar en dat zegt genoeg!

• 15 September 2018 - 17:15

Leo Dekkers:

Twan en Carolien,

Wij worden steeds nieuwsgieriger naar wat ons tijdens de komende reis allemaal te wachten staat.

Een beetje vreemd vind ik wel dat ik op de vorige berichten ook gereageerd heb maar ik zie ze niet bij de andere berichten staan

• 16 September 2018 - 05:12

Henk Pinckers:

Voor deze mensen brengen jullie wonderen! Zo mooi, zo weldadig!

• 16 September 2018 - 06:36

Erwin:

Heel mooi dit verslag zo. Fantastisch waar jullie mee bezig zijn. Het geeft een vreemd gevoel daar bezig te zijn over 7 weken.

• 16 September 2018 - 09:25

Monique:

Mooi om te lezen en zo herkenbaar het fenomeen “”toilet””, de rol wc papier onder de arm en een mooi struik langs de weg

• 18 September 2018 - 10:20

Robin:

Geweldige berichten Twan. En mooi dat we hier in november ook een bijdrage gaan leveren waar vele mensen en ogen mee geholpen gaan worden.