Reis met een missie/ Namastee/ uitvissen… - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu Reis met een missie/ Namastee/ uitvissen… - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

Reis met een missie/ Namastee/ uitvissen…

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

02 December 2017 | Nepal, Kathmandu

Ik word wakker door binnenvallend zonlicht van het vliegtuigraampje.
Mijn voeten liggen 3 stoeltjes verderop. ’Landing in 45 minutes’ klinkt het vanuit de cockpit
Het is rustig in het vliegtuig. Uitgestrekt over 4 stoelen voor me ligt Mart nog op een oor en ook Carolien is nog niet ontwaakt.
Op weg naar Nepal, naar Katmandhu; een reis met een missie! Volgend jaar november 2018 organiseren we met PIT een ‘eye care surgery camp’. In een afgelegen gebied in de bergen gaan we ervoor zorgen dat meer dan 100 mensen weer kunnen gaan zien. Oogartsen uit Nepal en een operatieteam gaan de bergen in om op locatie te opereren. Wij hebben het plan opgevat om vanuit Nederland dit niet alleen financieel te ondersteunen maar daarnaast ook
‘handjes’ te bieden en deelnemers 4 dagen van hun leven te laten geven om te helpen een dergelijk kamp te realiseren. We zijn nu onderweg om het kamp voor te bereiden. Mart van der Smissen maakt deel uit van het team omdat Scherpenhuizen Groenten en Fruit ook een aantal oogkampen zal sponsoren in 2018 en 2019. Bedoeling is om enkele mooie cheques te overhandigen aan Dr. Indra van het ooghospitaal in Pokhara. Hij is verantwoordelijk voor de
oogkampen. Waar het kamp volgend jaar is? Dat is voor ons nog een vraag. Dat horen we morgen.
‘Namastee!’ Klinkt het opgewekt als we het hotel Mulberry binnen komen. ‘Second time’ sir?
Jawel in mei waren we ook hier. Mulberry is een mooi hotel gelegen in centraal Thamel in Katmandhu. Na een korte lunch stappen we de stad in. Het is eigenlijk niet te vergelijken en nauwelijks te omschrijven. Dat vindt ook Mart die voor de eerste keer deze cultuur inwandelt.
Overal bezigheid en vooral bedrijvigheid. Het krioelt door elkaar, maar in goede harmonie. We kronkelen door de nauwe straatjes richting Durban Square. Het oude centrum van Katmandhu.
Het is goed te zien dat er druk wordt gewerkt aan het herstel van de door de aardbeving zwaar beschadigde en soms volledig ingestorte tempels. Maar er is nog het nodige werk te doen.
‘You want more sir?’ vraagt de man terwijl op de achtergrond typische Nepalese muziek klinkt. Op uitnodiging van onze lokale touroperator Ramesh zijn we aangeschoven voor een typisch Nepalese maaltijd. De rijst, curry, spinazie, pork en chicken kleuren het roodkoperen bord tot een schilderachtig pallet. Het smaakt ons goed. We spoelen het weg met Everest bier.
Wat even later ook weg is, is het bankpasje van Mart. De ATM betaalmachine slikt hem in. Maar morgen om 10.00 uur wordt hij weer uit de machine gevist. Wij gaan morgen ‘uitvissen’ bij het ooghospitaal hoe onze verdere reis de komende week eruit zal gaan zien.

• 02 December 2017 - 09:02

Maarten:

Wow, zo mooi, echt geweldig dit! Jullie zijn te gek!

• 02 December 2017 - 12:27

Marco:

Geniet van het Everest biertje!
    Groeten,
    Marco

• 02 December 2017 - 17:18

Vincew:

Hoi Twan en Carolien,

We gaan je verslag op de voet volgen.

Groeten
    Vincent

• 04 December 2017 - 12:54

Rieneke:

Lieve Carolien & Twan,

Wat een prachtig initiatief en wat geweldig dat jullie dit doen. Begrijp dat er nog sponsoren worden gezocht. Misschien als jullie terug zijn maar eens over hebben.

Groeten en ... geniet!!!