Deel 3: Bumpy landing en even stilte - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu Deel 3: Bumpy landing en even stilte - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

Deel 3: Bumpy landing en even stilte

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

24 Februari 2016 | Myanmar, Hsipaw

Srambled eitje of eitje Sunny Side Up, toast, pappaya, meloen, pannekoekje en vers bakkie thee van Birmaanse theeblaadjes. Niet gek voor een ontbijtje hier in Hsipaw (wat je trouwens uitspreekt als siepaauw). We zitten noordoostelijk in Myanmar. Gisteren zijn we hier aangekomen met een ‘bumpy’ propellervlucht uit Yangoon. Het was dat er op de zijkant van het vliegtuig met grote letters ‘you’re safe with us’ stond anders hadden we het niet geloofd. Rammelen, hobbelen, schudden en met smak neerkomen op datgene wat doorgaat als landingsbaan is ongeveer een beschrijving van de binnenlandse vlucht. Handig dat er van die zakjes voor in je stoel zitten. Carolien was het letterlijk(!) kotsbeu.
Deze woensdagochtend maken we een trekking door de akkers en Shandorpjes. De Pao in dit Shangebied zijn een van de 160 stammen in Myanmar.
De akkers zijn normaal rijstvelden maar in deze tijd van het jaar staat er soya, kool, bloemkool, koriander, tomaten en radijs. De buffels trekken de houten ploeg door het land, vrouwen zijn bezig om het onkruid te wieden en in de dorpjes werkt de smid, is men bezig met de productie van noodels en horen we kinderen luid joelend naar school gaan. Het is immers bijna vakantie!
We horen de mensen in het voorbijgaan roepen: ‘mij sim kaart’. We kijken elkaar al aan maar het blijkt ‘may-sung-khaa’ te zijn. De lokale welkomstgroet in dit Shangebied. Aardig zo’n ezelsbruggetje van die simkaart maar ik blijf me vergissen met “mij phone kaart” wat aan de reacties te zien ook werkelijk nergens op slaat.
Rond het middaguur eten we in een van de dorpjes langs de Dokthawaddyrivier een kop heerlijke verse noodlesoep, genieten van een korte break waarna we in een uur met de boot terugvaren naar Hsipaw.
Eind van de middag gedenken we Harrie. Zoals velen die dit lezen, weten dat (Lions)vriend Harrie vorige week na een korte periode van ziekte is overleden. Wij zijn met onze gedachten bij iedereen die hem lief heeft. 3 Jaar geleden waren hij en Annie met ons met een groep in Myanmar. Met bloemen kaarsen en wierook zoeken we een oude tempel op. Op deze (lokale) tijd is de uitvaart in Etten-Leur, waar we helaas niet bij zijn. We steken de kaarsjes en wierook aan, leggen de bloemen erbij en sluiten de dag af in gepaste stilte op “sunset mountain”. Vanavond drinken we een wijntje op jou, Harrie.

  • 24 Februari 2016 - 16:45

    Henk:

    Lieve Carolien en Twan, wat een inspirerend en wederom persoonlijk reisverslag. Ik ben er (nog

  • 24 Februari 2016 - 16:48

    Jasper:

    De kerkdienst was erg mooi. Het was ontzettend druk, een waardig afscheid. Het zonnetje scheen regelmatig op de kist, dus de wierook heeft geholpen. Prettige reis verder

  • 24 Februari 2016 - 17:47

    Annie:

    Mooi zoals je het omschrijft. Toch niet te veel van die binnenlandse vluchten?

  • 24 Februari 2016 - 19:12

    Test:

    test, want ik lees mijn 2 reacties niet terug.Doe ik wat fout?

  • 24 Februari 2016 - 19:14

    Herbert:

    Ik zie dat mijn test nu wel geplaatst ik.
    Ik schreef je dat het een prtachtige , overvolle dienst was. Wij genieten van je kleurrijke verslagen

  • 24 Februari 2016 - 22:34

    Vincent:

    Wat weer een mooi verslag! Vanmiddag was het een hartverwarmend afscheid van Harrie. Veel Lions en ex Lions. Blijft moeilijk te accepteren. Februari een maand om te gedenken: mijn vader op 20 februari, Nelleke haar moeder op 25 februari. Gelukkig zien we het voorjaar voorzichtig de kop(jes) opsteken. Take care!

  • 25 Februari 2016 - 09:53

    Frans Lambregts:

    Altijd leuk en interessant om jullie reisverslag te lezen. Groetjes

  • 26 Februari 2016 - 10:01

    Jolanda:

    Wat een mooie verslagen weer.
    Alsof ik er zelf bij ben.
    Geniet van de reis!

  • 27 Februari 2016 - 10:42

    Liek:

    Een reis naar jullie hart, onontgonnen gebieden verkennen, Deel uitmaken van het echte leven. Ik zou er wel op aandringen om misschien toch meer gebruik te maken van vervoer over land of water? Jeetje, ik weet hoe het is Carolien!
    Wat een mooie en respectvolle manier om jullie goede vriend Harrie te gedenken, ver weg, maar op deze wijze toch dichtbij. Gezien de reacties van voorgaande vrienden is jullie eerbetoon bij Harrie aangekomen!
    Veilige reis verder!

  • 28 Februari 2016 - 13:18

    Carla:

    Wat een mooie verslagen. Ik denk dat ik er toch ook echt een keer naar toe moet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Twan en Carolien

Actief sinds 22 Juni 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 57149

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2019 - 11 November 2019

Surgical Eye Camp Mustang, Nepal 2019

28 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Voorbereiding Eye Surgical Camp Mustang

09 November 2018 - 22 November 2018

Takam

11 September 2018 - 20 September 2018

Voorbereidingsreis II Eye Surgical Camp

29 November 2017 - 09 December 2017

Nepal voorbereidingsreis Eye Surgical Camp

14 Mei 2017 - 29 Mei 2017

Upper Mustang

20 Februari 2016 - 12 Maart 2016

Back2Birma

04 Juli 2013 - 29 Juli 2013

Namibie2013

04 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

From Uzbekistan to Pamir Highway

Landen bezocht: