Deel 2: voetbalshirts en rondje rond Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu Deel 2: voetbalshirts en rondje rond Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Twan en Carolien - WaarBenJij.nu

Deel 2: voetbalshirts en rondje rond Yangon

Door: Twan Robbeson

Blijf op de hoogte en volg Twan en Carolien

24 Februari 2016 | Myanmar, Rangoon

Het geluid van de wekker verstoort ruw onze nachtrust. Het is 05.00 uur. Ik kijk naar buiten, het is nog donker maar in de verte is de eerste schemering zichtbaar. Het is nog muisstil op straat. Een halfuur en paar biskwietjes later zitten we in de taxi die ons naar de fishmarket brengt. Niet iets wat je in de toeristenprogramma’s vindt. Als we om 6 uur arriveren en de eerste zonnestralen om aandacht vragen is het een drukte van jewelste op de markt. Boten meren aan en de vissers lossen met de hand hun lading, sjouwers dragen in grote manden de vis naar de wal of de handelaren. Er wordt gesorteerd, gewogen, gekeurd en gekocht. Vrachtwagens uit de vijftiger jaren worden compleet volgestapeld met vis en grote ijsblokken worden door sterke handen in een soort van shredder geworpen waaruit het crush-ijs wordt verdeeld met handkarren. Alles op de traditionele manier. Geen werk hier voor watjes. Het zijn allemaal sterke jonge mannen die het sjouwwerk doen. Stoere gespierde boys met fraaie tattoos en Qatar, Emirates, T-Mobile, Vodafone op hun shirts . De meeste dragen voetbalshirts, misschien omdat deze goed te wassen zijn. Iets waar ook onze schoenen aan toe zijn als we om 8 uur aan het ontbijt zitten en vervolgens op de koffie gaan bij onze handelsagent in Birma. Onze stroopwafels binden gretig aftrek. Hij vraagt ons wat nieuwe onbekende bestemmingen te testen. Iets waarover we later meer zullen schrijven.
Met een snelheid van ongeveer 10 kilometer per uur maken we aansluitend een rondje met de circle lane train door yangoon. Een trein die in 3 uur rondom Yangoon rijdt. We zien het traditionele leven langs het spoor en de handel en wandel op de talloze stationnetjes waar we stoppen. Stadsbussen blijken duurder te zijn omdat deze sneller gaan dan deze trein.
Ook onze coupe is dan ook een telkens wisselend decor van gezichten. Studenten, martkooplui, sigarettenverkopers, ouderen, monniken en werklui; alles neemt wel even plaats op de harde blauwe seats.
Achterin de wagon zit de man met de groene vlag ; als hij uit het raam gaat hangen en wappert met zijn vlag komt de trein weer in beweging: kedeng, kedeng en hobbelen ook wij naar de volgende bestemming…

• 24 Februari 2016 - 19:58

Angeline:

Door je verslag Carolien reizen en beleven we deze super vakantie van jullie weer helemaal mee,voor ons alweer 3 jr geleden dat we in M. waren , wat een fantastische weken .
    Tip: ga vòòr 1 maart naar de tempels van Bagan om bovenop de zonsondergang te bewonderen ,na deze datum is hiervoor (bij avond naar boven te klauteren) een verbod voor toeristen las ik net.
    Kijken uit naar vervolgde verslag.Veel plezier.Groet Leo en Angeline.